fredag 19. mars 2010

Hjertesukk....

Eg lure litt…. Ka e da so gjer at mange vel å skriva rasande, ufine kommentara på nettet. Ha fylgt litt med på kommentering i ulike nettavise og gruppa på facebook denna vekå. Eg set undrande tilbake. Er da mange som verkele vil ha da sånn? Kan jo og vera verdt å fundera litt på; da eg sende ut, får eg tilbake…. Og da eg ha fokus på får eg meir av… hm…

Min konklusjon vatt for så vidt sånn: 
Fint om ein meina da ein seie, men ein treng ikkje nødvendigvis sei ALT ein meina.

I boka ”Balanse i kropp og sinn” sto detta;
I Japan lærer de barna sine en meget enkel metode for å kontrollere sinne. De sier at hver gang du føler deg sint, skal du ikke gjøre noe med dette sinnet, bare begynne å puste dypt. Prøv det, så vil du ikke være i stand til å bli sint. Hvorfor? Hvorfor kan du ikke bli sint bare fordi du tar dype åndedrag? Det blir umulig å bli sint. 
To grunner… 
Du begynner å puste dypt fordi sinne trenger en bestemt pusterytme. Uten den rytmen er ikke sinne mulig. En bestemt pusterytme eller kaotisk pusting trengs for at sinnet skal eksistere.
Og ditt sinn vil bli opptatt med noe annet. Når du føler deg sint og begynner å puste dypt, overfører ditt sinn konsentrasjonen fra sinne til pusting. Kroppen er ikke i en tilstand for å være sint, og ditt sinn har overført konsentrasjonen til noe annet.


Så kanskje nokre dype åndedrag eller å telja til 10 kan vera eit tips før ein skriv meininga si…
… elle ta ein tusle tur på hjertejakt… veit aldri ka so dukka opp mydlå greinena…

You are what you choose today, not what you've chosen before.
Wayne Dyer


Ha ei vidunderle lysti helg 
og måtte du finna mange hærle kommentara på bloggjen din so gjer deg hoppande GLA!

9 kommentarer:

Turid sa...

Jeg er så enig så enig!

Mye hyggeligere her i blogglandia, føler jeg. Har en følelse av at her er det sånn at: har man ikke noe hygge å si så ikke si noe:)

Ønsker en riktig fin helg!
Klem :)

Unknown sa...

Kloke ord, Gerd, kloke ord...
Negativisme finn ein diverre alle plassar, og her inne gøymer ein seg bak anonymitet dersom ein sleng ut giftige kommentarar. Ver gjerne ueinig, og det er ikkje å forvente at alle skal like det ein bloggar om. Men dersom ein har noko negativt, eller kanskje heller konstuktiv negativt så kom gjerne med det, men då bør ein kunne stå for det og ikkje gøyme seg bak anonymiteten meinar no eg.
Ønskar deg ei strålande helg,
Gerd:0)
Klem

Brit. (lille meg) sa...

Vise og forstandige ord! Og så sant som det er sagt!
Det lønner seg nok alltid, for vi kan komme til å si noe vi senere angrer...
Takk for at du delte dette med oss,- og tusen takk for oppmuntring til meg!
Du er en knupp!:-)
Ha ei god helg!

Kate-Marita Pettersen sa...

Syns det høres utrolig fornuftig ut det de lærer barna sine i Japan, dype åndedrag er lurt!
Ønsker deg også ei nydelig helg med koselige, positive kommentarer i bloggen din:)
Goklæm fra Kate:)

Monicas sa...

så bra innlegg...å vett du ka? du si æ æ hærle,,..å det takke æ førr, men du e ikkje så værst hærle du og...smiler..ha en fin dag

Ingeborg B. Hansen sa...

Det lurer eg også på.

Anita sa...

Hei!!!!! =))))
Er helt enig med deg!!! Utrolig mange som kaster vekk tid på å forsure andres og ikke minst sitt eget liv på denne måten! Det må da være kjekkere å kose seg på nett med godord!? Og som du sier, man får tilbake.......
Det er iallefall koselig å være her hos deg og høste av alle dine visdomsord og bli glad i kropp og sinn!!
God klem til deg! ;)

FO - 2 sa...

Enig med deg!

Positiv klem fra meg
med ønsker om en
GOD PÅSKE! :))

Blåbærtua sa...

Hmm den pustinga må prøves... ellers så er jeg jo så enig så enig..
Litt travelt her fortiden, men jeg skal melde meg så fort jeg har en ledig formiddag eller kveld.(uff dette hørtes ekstremt ut...)
Kan det hjelpe å sende en stor varm og suuuper klem?